ပညာေရး
ပအို၀္း တိုင္းရင္းသားတို့ကို ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ လူသိနည္းေနသည့္ တိုင္းရင္းသားျဖစ္ရျခင္းမွာ မဖြ႕ံျဖိဳးေသးေသာ တိုင္းရင္းသား ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။ ယခုကဲ့သို့ျဖစ္ရျခင္းမွာ ရွမ္းျပည္နယ္သည္ ပေဒသရာဇ္ ေျမရွင္ေစာ္ဘြားတို့၏ လက္ေအာက္တြင္ ႏွစ္ေပါင္းရွည္ၾကာစြာ ေနထိုင္ခဲ့ၾကရေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။ ပေဒသရာဇ္ေစာ္ဘြားတို့၏ ဓါးမိုးေအာက္မွ ကၽြန္သားေပါက္အျဖစ္ သက္ဆိုးရွည္ေနခဲ့ရေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ေပသည္။ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့သည္ ပေဒသရာဇ္ ေျမရွင္တို့၏ လက္ေအာက္ က်ေရာက္ေနရစဥ္အခါတြင္ မူလတန္းပညာကိုပင္ သင္ခြင့္မေပးခဲ့ေပ။
ပအို၀္းကေလးသူငယ္မ်ားမွာ က်ားမ မခြဲဘဲ အတူေန အတူၾကီးျပင္းၾကသည္။ ေရွးအစဥ္အလာအရ ပအို၀္းကေလးမ်ားသည္ ၾကီးစဥ္ငယ္လိုက္ အခ်င္းခ်င္း ထိန္းေက်ာင္းသြားၾကသည္။ ထို့ေၾကာင့္ မိဘမ်ားအတြက္ အကူအညီမ်ားစြာ ရသည္။ ကေလးမ်ားသည္ မိဘမ်ားႏွင့္အတူ ျခံသို့သြားျပီး မိဘမ်ားကို ကူညီလုပ္ေဆာင္ၾကသည္။ အလုပ္မလုပ္ႏိုင္ေသာကေလးမ်ားမွာ ျခံထဲတြင္ ေျမျဖင့္အရုပ္မ်ား ျပဳလုပ္ကာ ကစားၾက၏။ အခ်ိဳ့ေယာက္်ားေလးမ်ားမွာ ေလးခြမ်ား ၊ ေလးကိုင္းမ်ားႏွင့္ ငွက္ပစ္ျခင္းမ်ားကို ကစားၾကသည္။
ယခုအခါ ပညာ သင္ၾကားေရးအတြက္ အခြင့္အလမ္း အေတာ္အသင့္ ရရွိေနျပီျဖစ္ေသာ္လည္း သက္ဆိုင္ရာမိဘမ်ား၏ အားေပးျခင္းနညး္ပါးမွဳေၾကာင့္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသား ကေလးသူငယ္မ်ား ပညာသင္ၾကားမွဳ အလြန္ နည္းေပေသးသည္။ မိဘမ်ားအျမင္မက်ယ္မွဳေၾကာင့္ မိမိတို့ သားသမီးမ်ား၏ ပညာေရးကို အားမေပးခ်င္ၾကေပ။ ပအို၀္း တိုင္းရင္းသားတို့၏ ပညာေရးကို ေလာကုတ္တရာပညာေရး ႏွင့္ ေလာကီပညာေရး ဟူျပီး အၾကမ္းအားျဖင့္ ႏွစ္မ်ိဳးခြဲျခား ႏိုင္ေပသည္။
ေလာကုတ္တရာပညာေရး
ေယာက္်ားေလးမ်ား ငါးႏွစ္ ၊ ေျခာက္ႏွစ္အရြယ္ ေရာက္လာေသာအခါ ရြာရွိဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတြင္ အပ္ႏွံထားၾကသည္။ ဘုနး္ၾကီးေက်ာင္းက သြန္သင္ေပးသည္။ ေယာက္်ားေလးမ်ားသည္ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတြင္ပင္ စာသင္ၾကရ၏။ ဘုန္းၾကီးက ေလာကီေရာ ေလာကုတ္တရာစာေပမ်ားပါ သင္ၾကားေပးေလသည္။ စာဖတ္တတ္ေသာအခါ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတြင္ပင္ ရွင္ျပဳျပီး ရွင္သာမေဏဘ၀ႏွင့္ပင္ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတြင္ ေပ်ာ္သေလာက္ေနၾကသည္။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတြင္ ေပ်ာ္သေလာက္ေနၾကသည္။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတြင္ ဘုနး္ၾကီးကို ၀တ္ၾကီး၀တ္ငယ္ျပဳရင္း စာသင္ၾကသည္။ ပရိတ္ၾကီးေလာက္ တတ္ေသာအခါ လူထြက္ၾကသည္။ အခ်ိဳ့မွာ အရြယ္ေရာက္မွ လူထြက္လာၾကသည္။ အခ်ိဳ့လည္း မိဘမ်ားလုပ္ကိုင္ေသာ ေတာင္ယာျခံကို ကူညီလုပ္ကိုင္ရန္အတြက္ သာမေဏဘ၀တြင္ တစ္ႏွစ္ ႏွစ္ႏွစ္ေနျပီး လူထြက္ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕မွာ ရဟန္းေဘာင္တြင္ ေမြ႕ေလ်ာ္သျဖင့္ ရာသက္ပန္ ရဟန္းဘ၀ျဖင့္ ေလာကုတ္တရာ စာေပကို သင္ယူၾကရာမွ အေက်ာ္အေမာ္ရဟန္းေတာ္မ်ား ျဖစ္သြားၾကသည္။
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့သည္ ဗုဒ္ဓဘာသာကို အထူးသက္၀င္ယံုၾကည္ၾကသူမ်ားပီပီ ေလာကီပညာေရးထက္ ေလာကုတ္တရာစာေပကို အထူးလိုက္စားသင္ယူၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အခ်ိဳ႕ရဟန္းေတာ္မ်ား ၊ သာမေဏမ်ားမွာ မိမိသီတင္းသံုးေနေသာ ေက်ာင္းမွ ပညာေလာက္ႏွင့္ မေရာင့္ရဲၾကသျဖင့္ အျခားျမိဳ႕ၾကီးမ်ားရွိ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမ်ား ၊ ပရိယတ္တိစာသင္တိုက္မ်ားသို့ သြားေရာက္ကာ ေလာကုတ္တရာစာေပကို ေလ့လာ ဆည္းပူးၾကေလသည္။ ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ေတာင္ၾကီးျမိဳ႕ရွိ ပထမေတာင္ေက်ာင္းၾကီး ၊ အရိယ၀ံသ ျမိဳ႕ဦးေက်ာင္းတိုက္ ၊ ေညာင္ေရႊျမိဳ႕တြင္ ကန္ၾကီး ပရိယတ္တိစာသင္တိုက္ ၊ ေအာင္ပန္းစာသင္တိုက္တို့တြင္ ေလာကုတ္တရာ စာေပကို ဆည္းပူးေတာ္မူၾကေသာ ပအို၀္းသာမေဏ ရဟန္းေတာ္မ်ားကို ေတြ႕နိုင္ေပသည္။ ရန္ကုန္ ၊ ပဲခူး ၊ ဟသာၤတ စေသာ ျမိဳ႕ၾကီးမ်ားသို့သြားေရာက္ကာ ေလာကုတ္တရာစာေပကို ဆည္းပူးေနသည့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားလည္း အမ်ားအျပားရွိေလသည္။
ေလာကီပညာေရး
ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ပေဒသရာဇစ္ၾကီးစိုးစဥ္အခါက ပအို၀္း တိုင္းရင္းသားတို့ ပညာသင္ၾကားရန္ အေျခအေနမေပးေခ်။ ပေဒသရာဇ္စနစ္၏ ေလာင္းရိပ္ေၾကာင့္ ပညာသင္ၾကားခြင့္ မရခဲ့ၾကေပ။ ပေဒသရာဇ္ရွမ္းေစာ္ဘြား အုပ္စိုးစဥ္အခါက ျပည္သူလူထု တစ္စိတ္တစ္ေဒသျဖစ္ေသာ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့ကို မ်က္စိပြင့္ ၊ နားပြင့္မည္စိုးေသာေၾကာင့္ အမ်ိဳးမိ်ဳး ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ခဲ့ၾကသည္။
ပေဒသရာဇ္တို့သည္ ပအို္၀္းေက်း လက္ေတာရွာမ်ား၌ ၃၆ ေကာင္ထီေခၚ ေလာင္းကစားမွဳကို ဖြင့္ေပးထားျခင္း ၊ ေလာင္းကစားမွဳကို အားေပးအားေျမွာက္ျပဳျခင္း ၊ ဘိန္း ႏွင့္ ကေဇာ္တို့ကို ေရာင္းခြင့္ျပဳျခင္း စသည္ျဖင့္ ပအို၀္းလူထုကို မွိဳင္းတိုက္ခဲ့ၾကသည္။ ပေဒသရာဇ္ေစာ္ဘြားတို့သည္ ပညာေရးကို အားမေပးေခ်။ ၄င္းတို့လက္ထက္တြင္ ပအို၀္းေက်းလက္ေဒသ၌ စာသင္ေက်ာင္း မရွိသေလာက္ပင္ျဖစ္သည္။ စာေပသင္ၾကားလိုလွ်င္ ရြာရွိ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းတြင္ သင္ပုန္းၾကီးကို သင္ၾကားၾကရ၏။ ထို့ေနာက္မွ ေလာကုတ္တရာစာေပကို ဆက္လက္သင္ၾကားၾကရသည္။ ေလာကီစာေပကိုမူကား သင္ယူျခင္းနည္းပါးလွေပသည္။
ပေဒသရာဇစ္ အုပ္စိုးမွဳေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္လာေသာအခါ ပအို၀္းအမ်ိဳးသားအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ (ပ.အ.မ.ဖ)၏ ဦးစီးေဆာင္ရြက္မွဳျဖင့္ ေက်းလက္ေဒသတြင္ ပညာေရးကို တိုးခ်ဲ႕ခဲ့ရာ တိုးတက္မွဳရွိလာ၏။ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရကလည္း လိုအပ္သမွ် တတ္နိုင္သလိုအကူအညီေပးကာ ေက်ာင္းမ်ား ေဆာက္လုပ္ ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့၏။ ယခုအခါ မူလတန္းေက်ာင္းမ်ား ပိုမိုတိုးတက္လာသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အစိုးရႏွင့္ ပညာေရးဌာနက အားေပးမွဳေၾကာင့္ ေတာင္ေပၚေဒသရွိ ပအို၀္းေက်းလက္ျပည္သူတို့သည္ ပညာေရးကို လိုက္စားလာၾက၏။ ပညာသင္ၾကားမွဳမ်ားလာ၏။
မ်က္ေမွာက္ေခတ္ကာလတြင္ ပညာမတတ္လွ်င္ အစစ အရာရာနစ္နာဆံုးရွံဳးေၾကာင္း ပအို၀္းမိဘတိုင္းက သိရွိနားလည္လာ၏။ ထို့ေၾကာင့္ သားသမီးပညာေရးအတြက္ ပိုျပီး အားေပးလာၾကသည္။ မူလတန္း ၊ အလယ္တန္း ၊ အထက္တန္းေက်ာင္းမရွိေသာ ရြာမ်ားသည္ ေက်ာင္းရွိေသာ ေနရာေဒသသို့ မိမိတို့သားသမီးကို ပို့ကာ ပညာသင္ၾကားေစသည္။ အစိုးရေက်ာင္းမရွိေသာ ေနရာေဒသတြင္လည္း ကိုယ္ထူကိုယ္ထ ေက်ာင္းမ်ား ၊ လူထုေက်ာင္းမ်ားကို ဖြင့္လွစ္ျပီး မိမိတို့သားသမီးမ်ားကို ပညာသင္ၾကားေစသည္။
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့ ေနထိုင္ရာေဒသတြင္ လူဦးေရႏွင့္ယွဥ္လွ်င္ အစိုးရေက်ာင္းမ်ား နည္းေသးသည္ဟု ဆိုနိုင္သည္။ ယခုအခ်ိန္ထိ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့ ေနထိုင္ရာေဒသမ်ားတြင္ အထက္တန္းေက်ာင္း သံုးေက်ာင္း ခန့္သာ ရွိေသး၏။
ပရဟိတပညာေရး
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသား ကေလးသူငယ္မ်ား၏ ပညာသင္ၾကားေရးႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ပရဟိတ ဆရာေတာ္မ်ားႏွင့္ ေတာင္တန္း သာသနာျပဳ ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ားက တတ္စြမ္းသမွ် ၾကိဳးစားေဆာင္ရြက္ ေပးခဲ့ၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္းတြင္ ေတာင္ၾကီးျမိဳ႕ ၊ ျမိဳ႕ဦး ပရဟိတေက်ာင္းနွင့္ အင္းေလးကန္တြင္ မိဘမဲ့ တိုင္းရင္းသားကေလးသူငယ္မ်ား ပညာသင္ၾကားေနသည္ကို ေတြ႕နိုင္သည္။
ျပည္မမွ ပရဟိတ ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ားကလည္း ခရီးလမ္းပန္းခက္ခဲသည့္ ေတာၾကိဳေတာင္ၾကားမွ ပညာမသင္ၾကားႏိုင္ေသာ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသား ကေလးသူငယ္မ်ားကို ျပည္မသို့ေခၚေဆာင္ကာ စား၀တ္ေနေရး ၊ ပညာသင္ၾကားေရးမွ အစ အားလံုးတာ၀န္ယူ ေဆာင္ရြက္ေပးေနသည္။ မိဘရွိသူ မ်ားကလည္း ျပည္မသို့သြားေရာက္ျပီး မိမိတို့ ရင္ေသြးမ်ားကို ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း ၊ ပရဟိတ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ အပ္ႏွံကာ ပညာသင္ၾကားေစသည္။
ပရဟိတႏွင့္ ဘုနး္ၾကီးေက်ာင္းမ်ားမွ ေမြးထုတ္ေသာ ပအို၀္းလူငယ္မ်ားသည္ အေျခံမူလတန္းႏွင့္ အလယ္တန္းေလာက္ကိုသာ ေအာင္ျမင္ၾကသည္ကို ေတြ႕ရေပသည္။ အထက္တန္းပညာရပ္ ၊ တက္ကသိုလ္ ႏွင့္ ေကာလိပ္ပညာရပ္မ်ား သင္ၾကားႏိုင္သည့္ အဆင့္သို့ ေရာက္ရွိသူဦးေရ နည္းေနေပေသး၏။ သို့ေသာ္ ပတ္၀န္းက်င္၏ လွဳပ္ရွားမွဳနွင့္ သက္ဆိုင္ရာမိဘမ်ား၏ အားေပးမွဳေၾကာင့္ ေခတ္ပညာကို ၾကိဳးစားျပီး ဆက္လက္ သင္ယူေနၾကသည္။ ယခုအခါ အထက္တန္းပညာရပ္ႏွင့္ တက္ကသိုလ္ ေကာလိပ္ပညာရပ္ကို ဆည္းပူးေနေသာ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ား တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ မ်ားလာသည္ကို ေတြ႕ရွိေပသည္။ သို့ေသာ္ ေက်နပ္ေလာက္သည့္ အဆင့္သို့ကား မေရာက္ရွိေသးေခ်။
ပအို၀္း တိုင္းရင္းသားတို့ကို ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ လူသိနည္းေနသည့္ တိုင္းရင္းသားျဖစ္ရျခင္းမွာ မဖြ႕ံျဖိဳးေသးေသာ တိုင္းရင္းသား ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။ ယခုကဲ့သို့ျဖစ္ရျခင္းမွာ ရွမ္းျပည္နယ္သည္ ပေဒသရာဇ္ ေျမရွင္ေစာ္ဘြားတို့၏ လက္ေအာက္တြင္ ႏွစ္ေပါင္းရွည္ၾကာစြာ ေနထိုင္ခဲ့ၾကရေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။ ပေဒသရာဇ္ေစာ္ဘြားတို့၏ ဓါးမိုးေအာက္မွ ကၽြန္သားေပါက္အျဖစ္ သက္ဆိုးရွည္ေနခဲ့ရေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ေပသည္။ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့သည္ ပေဒသရာဇ္ ေျမရွင္တို့၏ လက္ေအာက္ က်ေရာက္ေနရစဥ္အခါတြင္ မူလတန္းပညာကိုပင္ သင္ခြင့္မေပးခဲ့ေပ။
ပအို၀္းကေလးသူငယ္မ်ားမွာ က်ားမ မခြဲဘဲ အတူေန အတူၾကီးျပင္းၾကသည္။ ေရွးအစဥ္အလာအရ ပအို၀္းကေလးမ်ားသည္ ၾကီးစဥ္ငယ္လိုက္ အခ်င္းခ်င္း ထိန္းေက်ာင္းသြားၾကသည္။ ထို့ေၾကာင့္ မိဘမ်ားအတြက္ အကူအညီမ်ားစြာ ရသည္။ ကေလးမ်ားသည္ မိဘမ်ားႏွင့္အတူ ျခံသို့သြားျပီး မိဘမ်ားကို ကူညီလုပ္ေဆာင္ၾကသည္။ အလုပ္မလုပ္ႏိုင္ေသာကေလးမ်ားမွာ ျခံထဲတြင္ ေျမျဖင့္အရုပ္မ်ား ျပဳလုပ္ကာ ကစားၾက၏။ အခ်ိဳ့ေယာက္်ားေလးမ်ားမွာ ေလးခြမ်ား ၊ ေလးကိုင္းမ်ားႏွင့္ ငွက္ပစ္ျခင္းမ်ားကို ကစားၾကသည္။
ယခုအခါ ပညာ သင္ၾကားေရးအတြက္ အခြင့္အလမ္း အေတာ္အသင့္ ရရွိေနျပီျဖစ္ေသာ္လည္း သက္ဆိုင္ရာမိဘမ်ား၏ အားေပးျခင္းနညး္ပါးမွဳေၾကာင့္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသား ကေလးသူငယ္မ်ား ပညာသင္ၾကားမွဳ အလြန္ နည္းေပေသးသည္။ မိဘမ်ားအျမင္မက်ယ္မွဳေၾကာင့္ မိမိတို့ သားသမီးမ်ား၏ ပညာေရးကို အားမေပးခ်င္ၾကေပ။ ပအို၀္း တိုင္းရင္းသားတို့၏ ပညာေရးကို ေလာကုတ္တရာပညာေရး ႏွင့္ ေလာကီပညာေရး ဟူျပီး အၾကမ္းအားျဖင့္ ႏွစ္မ်ိဳးခြဲျခား ႏိုင္ေပသည္။
ေလာကုတ္တရာပညာေရး
ေယာက္်ားေလးမ်ား ငါးႏွစ္ ၊ ေျခာက္ႏွစ္အရြယ္ ေရာက္လာေသာအခါ ရြာရွိဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတြင္ အပ္ႏွံထားၾကသည္။ ဘုနး္ၾကီးေက်ာင္းက သြန္သင္ေပးသည္။ ေယာက္်ားေလးမ်ားသည္ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတြင္ပင္ စာသင္ၾကရ၏။ ဘုန္းၾကီးက ေလာကီေရာ ေလာကုတ္တရာစာေပမ်ားပါ သင္ၾကားေပးေလသည္။ စာဖတ္တတ္ေသာအခါ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတြင္ပင္ ရွင္ျပဳျပီး ရွင္သာမေဏဘ၀ႏွင့္ပင္ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတြင္ ေပ်ာ္သေလာက္ေနၾကသည္။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတြင္ ေပ်ာ္သေလာက္ေနၾကသည္။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတြင္ ဘုနး္ၾကီးကို ၀တ္ၾကီး၀တ္ငယ္ျပဳရင္း စာသင္ၾကသည္။ ပရိတ္ၾကီးေလာက္ တတ္ေသာအခါ လူထြက္ၾကသည္။ အခ်ိဳ့မွာ အရြယ္ေရာက္မွ လူထြက္လာၾကသည္။ အခ်ိဳ့လည္း မိဘမ်ားလုပ္ကိုင္ေသာ ေတာင္ယာျခံကို ကူညီလုပ္ကိုင္ရန္အတြက္ သာမေဏဘ၀တြင္ တစ္ႏွစ္ ႏွစ္ႏွစ္ေနျပီး လူထြက္ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕မွာ ရဟန္းေဘာင္တြင္ ေမြ႕ေလ်ာ္သျဖင့္ ရာသက္ပန္ ရဟန္းဘ၀ျဖင့္ ေလာကုတ္တရာ စာေပကို သင္ယူၾကရာမွ အေက်ာ္အေမာ္ရဟန္းေတာ္မ်ား ျဖစ္သြားၾကသည္။
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့သည္ ဗုဒ္ဓဘာသာကို အထူးသက္၀င္ယံုၾကည္ၾကသူမ်ားပီပီ ေလာကီပညာေရးထက္ ေလာကုတ္တရာစာေပကို အထူးလိုက္စားသင္ယူၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အခ်ိဳ႕ရဟန္းေတာ္မ်ား ၊ သာမေဏမ်ားမွာ မိမိသီတင္းသံုးေနေသာ ေက်ာင္းမွ ပညာေလာက္ႏွင့္ မေရာင့္ရဲၾကသျဖင့္ အျခားျမိဳ႕ၾကီးမ်ားရွိ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမ်ား ၊ ပရိယတ္တိစာသင္တိုက္မ်ားသို့ သြားေရာက္ကာ ေလာကုတ္တရာစာေပကို ေလ့လာ ဆည္းပူးၾကေလသည္။ ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ေတာင္ၾကီးျမိဳ႕ရွိ ပထမေတာင္ေက်ာင္းၾကီး ၊ အရိယ၀ံသ ျမိဳ႕ဦးေက်ာင္းတိုက္ ၊ ေညာင္ေရႊျမိဳ႕တြင္ ကန္ၾကီး ပရိယတ္တိစာသင္တိုက္ ၊ ေအာင္ပန္းစာသင္တိုက္တို့တြင္ ေလာကုတ္တရာ စာေပကို ဆည္းပူးေတာ္မူၾကေသာ ပအို၀္းသာမေဏ ရဟန္းေတာ္မ်ားကို ေတြ႕နိုင္ေပသည္။ ရန္ကုန္ ၊ ပဲခူး ၊ ဟသာၤတ စေသာ ျမိဳ႕ၾကီးမ်ားသို့သြားေရာက္ကာ ေလာကုတ္တရာစာေပကို ဆည္းပူးေနသည့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားလည္း အမ်ားအျပားရွိေလသည္။
ေလာကီပညာေရး
ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ပေဒသရာဇစ္ၾကီးစိုးစဥ္အခါက ပအို၀္း တိုင္းရင္းသားတို့ ပညာသင္ၾကားရန္ အေျခအေနမေပးေခ်။ ပေဒသရာဇ္စနစ္၏ ေလာင္းရိပ္ေၾကာင့္ ပညာသင္ၾကားခြင့္ မရခဲ့ၾကေပ။ ပေဒသရာဇ္ရွမ္းေစာ္ဘြား အုပ္စိုးစဥ္အခါက ျပည္သူလူထု တစ္စိတ္တစ္ေဒသျဖစ္ေသာ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့ကို မ်က္စိပြင့္ ၊ နားပြင့္မည္စိုးေသာေၾကာင့္ အမ်ိဳးမိ်ဳး ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ခဲ့ၾကသည္။
ပေဒသရာဇ္တို့သည္ ပအို္၀္းေက်း လက္ေတာရွာမ်ား၌ ၃၆ ေကာင္ထီေခၚ ေလာင္းကစားမွဳကို ဖြင့္ေပးထားျခင္း ၊ ေလာင္းကစားမွဳကို အားေပးအားေျမွာက္ျပဳျခင္း ၊ ဘိန္း ႏွင့္ ကေဇာ္တို့ကို ေရာင္းခြင့္ျပဳျခင္း စသည္ျဖင့္ ပအို၀္းလူထုကို မွိဳင္းတိုက္ခဲ့ၾကသည္။ ပေဒသရာဇ္ေစာ္ဘြားတို့သည္ ပညာေရးကို အားမေပးေခ်။ ၄င္းတို့လက္ထက္တြင္ ပအို၀္းေက်းလက္ေဒသ၌ စာသင္ေက်ာင္း မရွိသေလာက္ပင္ျဖစ္သည္။ စာေပသင္ၾကားလိုလွ်င္ ရြာရွိ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းတြင္ သင္ပုန္းၾကီးကို သင္ၾကားၾကရ၏။ ထို့ေနာက္မွ ေလာကုတ္တရာစာေပကို ဆက္လက္သင္ၾကားၾကရသည္။ ေလာကီစာေပကိုမူကား သင္ယူျခင္းနည္းပါးလွေပသည္။
ပေဒသရာဇစ္ အုပ္စိုးမွဳေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္လာေသာအခါ ပအို၀္းအမ်ိဳးသားအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ (ပ.အ.မ.ဖ)၏ ဦးစီးေဆာင္ရြက္မွဳျဖင့္ ေက်းလက္ေဒသတြင္ ပညာေရးကို တိုးခ်ဲ႕ခဲ့ရာ တိုးတက္မွဳရွိလာ၏။ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရကလည္း လိုအပ္သမွ် တတ္နိုင္သလိုအကူအညီေပးကာ ေက်ာင္းမ်ား ေဆာက္လုပ္ ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့၏။ ယခုအခါ မူလတန္းေက်ာင္းမ်ား ပိုမိုတိုးတက္လာသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အစိုးရႏွင့္ ပညာေရးဌာနက အားေပးမွဳေၾကာင့္ ေတာင္ေပၚေဒသရွိ ပအို၀္းေက်းလက္ျပည္သူတို့သည္ ပညာေရးကို လိုက္စားလာၾက၏။ ပညာသင္ၾကားမွဳမ်ားလာ၏။
မ်က္ေမွာက္ေခတ္ကာလတြင္ ပညာမတတ္လွ်င္ အစစ အရာရာနစ္နာဆံုးရွံဳးေၾကာင္း ပအို၀္းမိဘတိုင္းက သိရွိနားလည္လာ၏။ ထို့ေၾကာင့္ သားသမီးပညာေရးအတြက္ ပိုျပီး အားေပးလာၾကသည္။ မူလတန္း ၊ အလယ္တန္း ၊ အထက္တန္းေက်ာင္းမရွိေသာ ရြာမ်ားသည္ ေက်ာင္းရွိေသာ ေနရာေဒသသို့ မိမိတို့သားသမီးကို ပို့ကာ ပညာသင္ၾကားေစသည္။ အစိုးရေက်ာင္းမရွိေသာ ေနရာေဒသတြင္လည္း ကိုယ္ထူကိုယ္ထ ေက်ာင္းမ်ား ၊ လူထုေက်ာင္းမ်ားကို ဖြင့္လွစ္ျပီး မိမိတို့သားသမီးမ်ားကို ပညာသင္ၾကားေစသည္။
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့ ေနထိုင္ရာေဒသတြင္ လူဦးေရႏွင့္ယွဥ္လွ်င္ အစိုးရေက်ာင္းမ်ား နည္းေသးသည္ဟု ဆိုနိုင္သည္။ ယခုအခ်ိန္ထိ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့ ေနထိုင္ရာေဒသမ်ားတြင္ အထက္တန္းေက်ာင္း သံုးေက်ာင္း ခန့္သာ ရွိေသး၏။
ပရဟိတပညာေရး
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသား ကေလးသူငယ္မ်ား၏ ပညာသင္ၾကားေရးႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ပရဟိတ ဆရာေတာ္မ်ားႏွင့္ ေတာင္တန္း သာသနာျပဳ ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ားက တတ္စြမ္းသမွ် ၾကိဳးစားေဆာင္ရြက္ ေပးခဲ့ၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္းတြင္ ေတာင္ၾကီးျမိဳ႕ ၊ ျမိဳ႕ဦး ပရဟိတေက်ာင္းနွင့္ အင္းေလးကန္တြင္ မိဘမဲ့ တိုင္းရင္းသားကေလးသူငယ္မ်ား ပညာသင္ၾကားေနသည္ကို ေတြ႕နိုင္သည္။
ျပည္မမွ ပရဟိတ ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ားကလည္း ခရီးလမ္းပန္းခက္ခဲသည့္ ေတာၾကိဳေတာင္ၾကားမွ ပညာမသင္ၾကားႏိုင္ေသာ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသား ကေလးသူငယ္မ်ားကို ျပည္မသို့ေခၚေဆာင္ကာ စား၀တ္ေနေရး ၊ ပညာသင္ၾကားေရးမွ အစ အားလံုးတာ၀န္ယူ ေဆာင္ရြက္ေပးေနသည္။ မိဘရွိသူ မ်ားကလည္း ျပည္မသို့သြားေရာက္ျပီး မိမိတို့ ရင္ေသြးမ်ားကို ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း ၊ ပရဟိတ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ အပ္ႏွံကာ ပညာသင္ၾကားေစသည္။
ပရဟိတႏွင့္ ဘုနး္ၾကီးေက်ာင္းမ်ားမွ ေမြးထုတ္ေသာ ပအို၀္းလူငယ္မ်ားသည္ အေျခံမူလတန္းႏွင့္ အလယ္တန္းေလာက္ကိုသာ ေအာင္ျမင္ၾကသည္ကို ေတြ႕ရေပသည္။ အထက္တန္းပညာရပ္ ၊ တက္ကသိုလ္ ႏွင့္ ေကာလိပ္ပညာရပ္မ်ား သင္ၾကားႏိုင္သည့္ အဆင့္သို့ ေရာက္ရွိသူဦးေရ နည္းေနေပေသး၏။ သို့ေသာ္ ပတ္၀န္းက်င္၏ လွဳပ္ရွားမွဳနွင့္ သက္ဆိုင္ရာမိဘမ်ား၏ အားေပးမွဳေၾကာင့္ ေခတ္ပညာကို ၾကိဳးစားျပီး ဆက္လက္ သင္ယူေနၾကသည္။ ယခုအခါ အထက္တန္းပညာရပ္ႏွင့္ တက္ကသိုလ္ ေကာလိပ္ပညာရပ္ကို ဆည္းပူးေနေသာ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ား တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ မ်ားလာသည္ကို ေတြ႕ရွိေပသည္။ သို့ေသာ္ ေက်နပ္ေလာက္သည့္ အဆင့္သို့ကား မေရာက္ရွိေသးေခ်။
(ယခု ေတြ႕ရွိရေသာ ပအို၀္းဓါတ္ပံုမ်ားကို Google Page မွ ရွာေဖြယူထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဓါတ္ပံုပိုင္ရွင္မ်ားကို ဤေနရာမွ ေဖာ္ျပခြင့္ေပးပါရန္ ခြင့္ေတာင္းဆိုအပ္ပါသည္။ း) )