Monday, 2024-05-06, 1:21 PM | Welcome Guest | Registration | Login

ယဥ္ေက်းမွဳႏွင့္ စာေပ

၀တ္စားဆင္ယင္မွဳ

     တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ရွမ္း ၊ ကခ်င္ ၊ အင္းသား ၊ ေတာင္ရိုး ၊ ကယား ၊ ၀ ႏွင့္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့၏ ၀တ္စံုမွာ နည္းနည္းစီ ဆင္လာသည္။ ေအာက္ျမန္မာျပည္ရွိ ပအို၀္း တိုင္းရင္းသားတို့သည္ ျမန္မာကဲ့သို့ပင္ ၀တ္ဆင္ၾကေလသည္။ ရွမ္းျပည္နယ္ရွိ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသား တို့သည္ အနက္ေရာက္၀တ္စံုကို အမ်ားဆံုး ၀တ္ဆင္ၾကေလသည္။ အနက္ေရာက္ကို ၀တ္ဆင္ၾကျခင္းမွာ အနက္ေရာင္သည္ အပူကို စုပ္ယူႏိုင္ျခင္း ၊ ေအးျမေသာ ရာသီဥတုဒဏ္ကို ကာကြယ္နိုင္ျခင္း ၊ ေပေရစြန္းထင္းမွုသက္သာျခင္း စသည္တို့ေၾကာင့္ ျဖစ္မည္ဟု ယူဆရေပသည္။
     ရာသီဥတုဒဏ္ကို ခံနိုင္သည္ဟု ဆိုသျဖင့္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့သာမက အျခားတိုင္းရင္းသားမ်ားပါ အနက္ေရာင္ကို မ၀တ္ဆင္ၾကသေလာဟု ေမးစရာရွိေပသည္။ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့သည္ ပုိမိုျမင့္မားေသာ ေတာင္ထိပ္မ်ားတြင္ ေနထိုင္ၾကေသာေၾကာင့္ ေတာင္ေပၚေဒသသည္ ေျမနိမ့္အရပ္ထက္ အေႏြးဓါတ္နည္းပါး၏။ ထို့ေၾကာင့္ အနက္ေရာင္ရွိေသာ အ၀တ္အစားမ်ားကို ၀တ္ဆင္ၾကျခင္း ျဖစ္မည္ဟု ယူဆရေပသည္။ ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ အနက္ေရာင္ အ၀တ္အစားကို ၀တ္ဆင္ၾကသူမ်ားမွာ ပအို၀္း၊ ေတာင္ရိုး ၊ လီေရွာ စသည့္ တိုင္းရင္းသားမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ အေရာင္တူေသာ္လည္း ၀တ္စားဆင္ယင္ပံုခ်င္း ကြာေလသည္။
     ပအို္၀္းတိုင္းရင္းသားတို့သည္ ျခံလုပ္ငန္း ၊ လယ္ယာလုပ္ငန္း ၊ ေတာင္ယာလုပ္ငန္းတို့ျဖင့္ အသက္ေမြးၾကသျဖင့္ ေအးျမေသာ ေတာင္ေပၚေဒသတြင္ ေန့စဥ္ရြံ႕မ်ား ၊ ေျမမ်ား ေပက်ံမွဳကို ေတြ႕ၾကံဳၾကရ၏။ အနက္ေရာင္ကို ၀တ္ဆင္ထားျခင္းျဖင့္ ေပေရမွဳကို သက္သာေစသည္။ အနက္ေရာင္သည္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့၏ မူပိုင္အေရာင္သဖြယ္ ျဖစ္ေနေပသည္။
     ပြဲေနပြဲထိုင္ ၀တ္စံုမ်ားကိုလည္း အနက္ေရာင္ျဖင့္သာ ခ်ဳပ္လုပ္၀တ္ဆင္ၾက၏။ ၀တ္ဆင္ရာတြင္လည္း အဖိုးထိုက္တန္ေသာ အမ်ိဳးအစားမ်ားကိုသာ ၀တ္ဆင္ၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ သက္ကလပ္ အနက္မ်ားကို ၀တ္ဆင္ၾက၏။ ေရွးက အနက္ေရာင္ရွိေသာ ပိုး ၊ ဖဲ မ်ားကိုပင္ ၀တ္ဆင္ခဲ့ၾက၏။ အမ်ိဳးသား၀တ္စံုသည္ ကာလတန္ဖို့းအားျဖင့္ က်ပ္ ၅၀၀ ၊ အမ်ိဳးသမီး၀တ္စံုသည္ က်ပ္ ၇၀၀ ေလာက္ရွိ၏။ ယခုမွ် တန္ဖိုးရွိေသာ ပြဲေနပြဲထိုင္ ၀တ္စံုမ်ိဳးကို ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူမ်ားပင္ တစ္စံုစီရွိေအာင္ ၀ယ္ထားၾက၏။ အမ်ိဳးသားေရာ အမ်ိဳးသမီး၀တ္စံုမ်ားကိုပါ မိမိတို့ကိုယ္တိုင္ မခ်ဳပ္လုပ္တတ္သျဖင့္ ၀ယ္ယူၾကေလသည္။ ပအို၀္း တိုင္းရင္းသားတို့သည္ အနက္ေရာင္ကို ညီညာစြာ၀တ္ဆင္ၾကသျဖင့္ ဂုဏ္တုဂုဏ္ျပိဳင္မ်ား ကင္းသည္ကို ေတြ႕ရေပသည္။
     ေရွးအခါက ပအို၀္း တိုင္းရင္းသားတို့သည္ မိမိတို့ ၀တ္ဆင္ရန္ အထည္မ်ားကို လက္ျဖင့္ ကိုယ္တိုင္ခ်ဳပ္လုပ္ ၀တ္ဆင္ၾက၏။ အထည္ခ်ဳပ္ရန္ ခ်ည္မ်ားကိုလည္း ကိုယ္တိုင္ငင္ယူၾကသည္။  ပအို၀္းအမ်ိဳးသမီးတို့ ဗိုင္းငင္ထားေသာ ခ်ည္မ်ားကို ယခုေခတ္အပ္အ်ဳပ္စက္ျဖင့္ပင္ ခ်ဳပ္ႏိုင္သည္။ ထို့ေၾကာင့္ ေရွးအခါက ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့သည္ အနက္ေရာင္ အထည္မ်ားကို ၀တ္ဆင္နိုင္ေရးအတြက္ ပင္ပန္းစြာ အဆင့္ဆင့္ေဆးဆိုး ယူရေပသည္။ ယခုအခါတြင္မွ ေရွးကကဲ့သို့ ပင္ပန္းစြာ ေဆးဆိုးမယူရေတာ့ဘဲ အနက္ေရာင္အထည္မ်ားကို အလြယ္တကူ ၀ယ္ယူရရွိနိုင္သည္။
     ရွမ္းျပည္ရွိ ပအို၀္း တိုင္းရင္းသားတို့သည္ ၀တ္စားဆင္ယင္မွဳ ၊ ဓေလ့ထံုးစံ ၊ ယဥ္ေက်းမွဳ ၊ စာေပႏွင့္ ဘာသာစကားမွာ တစ္ေန့တစ္ျခား မွဳန္၀ါးေပ်ာက္ကြယ္ေနသည္။ ေျမျပန့္ေန ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့တြင္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမွဳ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားသာ လႊမ္းမိုးလ်က္ရွိေနေပသည္။




စာေပ

    ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့တြင္ ကိုယ္ပိုင္စာေပ သီးျခားရွိသည္။ သီးျခားစာေပရွိေသာ္လည္း ဖတ္တတ္သူနည္းလွသည္။ ပအို၀္းစာေပသည္ ကရင္စာေပထက္ပင္္ ေရွးဦးက်သည္ဟု ဆို၏။ ပအို၀္းစာေပသည္ ျဗဟၼီအကၡရာပြားျဖစ္ျပီး ေရွးေဟာင္းျမန္မာ အကၡရာအသတ္ ၊ အစပ္မ်ားႏွင့္ နီးစပ္သည္။ စာမူမွာ ၂ မ်ိဳးကြဲလ်က္ရွိသည္။ ၄င္းတို့မွာ ရွမ္းျပည္မူ(ေတာင္ၾကီး) ႏွင့္ အလံတစ္ရာမူ(သထံုၾကီး) တို့ျဖစ္သည္။ စာအားျဖင့္ ေရးသားျခင္းထက္ လကၤာျဖင့္ ေရးသားျခင္းကို ပို၍ႏွစ္သက္ၾကသည္။
    ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို့တြင္ အကၡရာအထူးအျခားမရွိေပ။ ျမန္မာအကၡရာကိုသာ ယူျပီး သံုးစြဲခဲ့၏။ အကၡရာတီထြင္မွဳမျပဳဘဲ ႏွစ္ေပါင္းၾကာရွည္စြာ သံုးစြဲခဲ့သည္မွာ ယေန့တိုင္ပင္ ျဖစ္၏။ ျမန္မာဗ်ည္းသရမ်ားကိုပင္ သံုးစြဲသည္။ သရမ်ားကို ပအို၀္းအသံထြက္ႏွင့္ညီေအာင္ ျပန္လည္တီထြင္၍ သံုးစြဲၾကသည္။ ထို့ျပင္ ပအို၀္းစာေပသည္ ျမန္မာစာေပ ပင္မမွခြဲထြက္ေသာ စာေပအခက္အလက္တစ္ခုဟု ဆိုနိုင္သည္။ သို့ေသာ္ သ ၊ စ ၊ ရ တို့သည္ ျမန္မာအသံထြက္ႏွင့္ မတူေပ။ ပအို၀္းတိုင္းရငး္သားတို့က သ ကို စ ဟုလည္းေကာင္း ၊ စ ကို က် ဟုလည္းေကာင္း အသံထြက္ေလသည္။ ထို့ေၾကာင့္ မြန္ အသံထြက္ပံုႏွင့္ တူေလသည္။ ရ ကို Ra သံျဖင့္ ေျပာၾကေရးၾက၏။
    ပအို၀္းစာေပတြင္ ေလာကုတၱရာစာေပက ပို၍မ်ား၏။ လူမွဳေရးစာေပ နည္းေလသည္။ သို့ေသာ္ ေလာကီဆိုင္ရာ က်မ္းမ်ား ၊ ေဗဒင္ ၊ နကၡတ္ ၊ စီးပြားေရး ၊ ပညာေရး စာေပမ်ားကိုလည္း ပအို၀္းစာေပတြင္ ေတြ႕နိုင္ေပသည္။ ေလာကုတၱရာႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ေကာင္းနိုးရာရာ ပါဠိစာမ်ားကို ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားက ပအို၀္း ဘာသာသို့ ျပန္ဆိုေရးသားၾက၏။ ထို့ေၾကာင့္ ပအို၀္းစာေပကို ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ား ၊ ဦးပဥၨင္းမ်ား ၊ ရဟန္းလူထြက္မ်ားကသာ အမ်ားဆံုးေရးသား ျပဳစုၾကေပသည္။ ဘုနး္ၾကီးေက်ာင္းထြက္ သာမန္ အရပ္သားမ်ား ၊ စာေပလိုက္စားေသာ အရပ္သားမ်ားလည္း ေရးသားျပဳစုၾက၏။ ပအို၀္းစာေဟာဆရာမ်ား ၊ သာမန္အရပ္သားမ်ားသည္ စာတိုလကၤာသြားျဖင့္သာ ေရးသားဖြဲ႕ဆိုၾကသည္။ ယခုအခါ ေက်းဇူးရွင္ အလံတရာ ဆရာေတာ္ဘုရားသည္ ပိဋိကတ္သံုးပံုကို ပအို၀္းဘာသာသို့ အားထုတ္ျပန္ဆိုေနသည္။
    ေတာင္တြင္းျမိဳ႕ ပထမေတာင္ေက်ာင္းၾကီးတြင္ ရွမ္းျပည္မူ(ေတာင္ၾကီး) စာကိုပံုႏွိပ္ေသာ ပအို၀္း စာေပပံုႏွိပ္စက္ရွိ၏။ ထိုပံုႏွိပ္စက္သည္ ပအို၀္းစာေပသာမက ျမန္မာ ၊ ရွမ္းဘာသာမ်ားျဖင့္လည္း ပံုႏွိပ္ေပးေလသည္။ ေရွးကမူ ပအို၀္းစာကို ေပ ၊ ပုရပိုက္မ်ားေပၚတြင္ ေရးၾက၏။ ေနာင္တြင္ ရွမ္းစကၠဴကို ေခါက္၍ ႏွစ္ဘက္စလံုးတြင္ ေရးၾက၏။     ပအို၀္းစာေပကို ေခတ္သံုးေခတ္ ပိုင္းျခားနိုုင္သည္။ ပထမေခတ္မွာ သထံုျပည္ မင္းဆက္မ်ား ထြန္းကားခ်ိန္ ျဖစ္၏။ ဒုတိယေခတ္မွာ သထံုကေလးေခၚ ရွမ္းျပည္နယ္ ဆီဆိုင္ျမိဳ႕ကို ျပန္လည္ အစပ်ိဳးခ်ိန္ျဖစ္၏။ တတိယေခတ္မွာ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ကာလပင္ ျဖစ္၏။